tirsdag den 30. september 2008

Wikipedia

Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal synes om Wikipedia. Idéen om at vi sammen kan skabe noget stort, er fascinerende. Men jeg føler mig ikke tryg ved, at oplysningerne man søger frem ikke nødvendigvis er korrekte, fordi det er ”tilfældige” mennesker, der har lagt dem ud.

Søgte på ”Maribo” som vi skulle, og forstod forskellen på "Gå til" og "Søg". Synes dog godt det kunne stå på en mere logisk måde - ligesom jeg i det hele taget synes, at grafikken på siden (eller mangel på samme) kunne være mere strømlinet og gøre brugergrænsefladen mere overskuelig.

”Vild med dans” var opdateret, hvad angik deltagere (Anders Foghs kone var i hvert fald listet, og mit kendskab til ”Vild med dans” begrænser sig til det faktum at hun er med i dag). Men der stod ikke noget om 2008 i selve ”brødteksten”.

I den engelske udgave af Wikipedia fik jeg mere stof om f.eks. ”Maine coon” (Den fantastiske race som min kat tilhører). Det var meget begrænset, hvad der stod i den danske Wikipedia om den (indtil videre i hvert fald).

Jeg er personligt ikke særlig stærk i almen viden, men vil meget gerne vide alt :-) Således synes jeg det var spændende gentagende gange at klikke på ”Tilfældig artikel” i menuen øverst til venstre og se, hvad der kom frem. - Men igen, så var det måske smartere at kigge i et ”rigtigt” leksikon, hvor man formoder at kilderne er nær 100% i orden.

Tænker dog at Wikipedia er genialt til indsamling af viden om emner, der ikke allerede er dokumenteret i bogform el.l.
Nu er jeg f.eks. flyttet ind i et gammelt historisk hus ved Fuglsang Herregård. Det siges at Carl Nielsen har boet i huset i flere omgange, og det kunne jeg da godt tænke mig at høre lidt nærmere om.
Desværre er det ikke lykkedes mig at finde skrevne tekster om lige præcis livet i dette hus. Men jeg har mødt mange mennesker, der som børn kom i huset; hvis besteforældre… osv.
Kunne man kæde disse personers viden sammen og få et helstøbt billede af husets historie; det ville være spændende!
Men om lige præcis disse mennesker, der ligger inde med viden om huset, lægger vejen forbi Wikipedia og når så langt som til at oprette sig som ”forfattere”, det er nok tvivlsomt.

2 kommentarer:

Stine Grabas sagde ...

Læser lige du har en Maine Coon kat, det er en fantastisk race! De er så smukke og dejlige, og har deres helt egen måde at ligge og strække sig på -til evig fornøjelse!

AM sagde ...

Ja, de er virkelig anderledes end andre katte. Meget sociale! Lidt ligesom hunde nogle gange. Min kat har præsteret at hente ting jeg kastede og komme tilbage med dem og ligge dem klar til kast igen. Syret!
Har I også en?